Kalorier i frukt och bär

Om du försöker gå ner i vikt eller försöker lägga om din kost kan det vara bra att hålla koll på ditt kaloriintag. En vanligt uppfattning är att frukt och bär innehåller få kalorier men det är faktiskt inte en “generell sanning”.

Nedan har vi sammanställt antalet kilokalorier/100 gram för några av det vanligaste frukterna och bären.

Kaloritabell: Frukt och bär

Antalet kalorier gäller för otillagade frukter och bär. Exempelvis torkad frukt kan innehålla betydligt fler kalorier.

Frukt/bärKilokalorier/100 gram
Avokado168 kcal
Banan101 kcal
Passionsfrukt76 kcal
Vindruvor75 kcal
Mango69 kcal
Lingon57 kcal
Physalis57 kcal
Granatäpple56 kcal
Kiwi56 kcal
Nektarin56 kcal
Äpple56 kcal
Ananas55 kcal
Päron54 kcal
Blåbär53 kcal
Apelsin52 kcal
Aprikos51 kcal
Lime47 kcal
Plommon47 kcal
Tranbär46 kcal
Björnbär44 kcal
Clementin44 kcal
Persika43 kcal
Satsumas42 kcal
Citron41 kcal
Jordgubbar41 kcal
Krusbär38 kcal
Honungsmelon37 kcal
Nätmelon37 kcal
Grapefrukt36 kcal
Hallon34 kcal
Vattenmelon34 kcal
Rabarber19 kcal

Kommentar

Som synes kan det skilja väldigt mycket på antalet kalorier mellan olika frukter och bär. Fler kalorier betyder ju självfallet inte att frukten är mindre nyttig. Exempelvis Avokado är inte bara rikt på kalorier utan innehåller mycket enkelomättat fett vilket är nyttigt. Men om du exempelvis planerar någon form av periodisk diet som bygger på ett begränsat kaloriintag kan det vara bra att hålla koll på vilka frukter som innehåller många kalorier.

Klicka på en stjärna för att betygsätta denna artikel!

Genomsnittligt betyg 5 / 5. Antal betyg: 2

Inga betyg ännu